Demoiselle

Značka Demoiselle se svým názvem hlásí k odkazu Alberta Santose Dumonta, jednoho z průkopníků světové aviatiky brazilsko-francouzského původu, který po letech experimentů s řiditelnými vzducholoděmi a ranými pokusy s letadly těžšími než vzduch v roce 1907 sestavil první verzi prototypu dalšího letadla vlastní konstrukce. Nazval ji právě Demoiselle, tedy francouzsky Slečinka nebo také Vážka.

Demoiselle měla zřejmý a výrazný vliv na pozdější vývoj letadel, tvar stroje již připomínal tvary dnešní, narozdíl od většiny z tehdy mála létajících strojů vůbec na světě. V pořadí Dumontových experimentálních konstrukcí měla pořadové číslo 19. Následoval za ní typ 20, 21 a 22, které se úspěšně zúčastníly prvních evropských leteckých exhibic, měřených přeletů a mezinárodních závodů. Demoiselle se také stala vůbec prvním sériově vyráběným letadlem, ovšem v době, kdy byl význam aviatiky ještě nedoceněn.

 

Značka Demoiselle si dnes dovoluje navázat na Dumontův odkaz stavbou originálních létajících strojů. Na Demoiselle typ 19-22 navazujeme typem 23 Aérocipède. Ten je originálem již ne Dumontovým, ale o století pozdějším. Společné mají především nevázanost konvencemi své doby a unikátní technická řešení neohlížející se na obvyklé standardy a představy o konvenčních dopravních prostředcích.

Historie projektu

Nápad se zrodil na jaře 2011 téměř náhodou, při konzultaci jiného tématu týkajícího se stavby letadel s kolegou z oboru, Václavem Svárovským. Jednoduchost, nadčasovost a elegance Demoiselle vyobrazené v jedné z anglicky psaných encyklopedií aviatiky zavdala podnět k myšlence postavení její repliky. Během několika málo týdnů příprav práce na letadle skutečně začaly s cílem prvního letu na podzim 2012.