Alberto Santos Dumont
(20. 7. 1873 – 23. 7 1932)
Průkopník letectví brazilsko-francouzského původu, potomek z bohaté rodiny kávových magnátů, je znám především jako vynálezce ve směru vývoje řiditelných vzducholodí. Právě v tomto oboru přinesl světu zásadní pokrok, z podivných strojů několika málo ještě větších podivínů za jeho značného přispění vznikaly postupně první létající a v podstatě již dopravní prostředky, které byly schopny poměrně spolehlivě a přesně manévrovat.
Důkazem toho byl 19. října 1901 uskutečněný Dumontův let okolo pařížské Eiffelovy věže, během něhož řízení vzducholodě prezentoval jako „běžnou rutinu pro širokou veřejnost“.
Později vynálezcova pozornost počala přecházet od vzducholodí ke strojům těžším vzduchu, tedy letadlům. Dumont v poměrně krátké době, 23. října 1906, předvedl na svém stroji 14-BIS vůbec první registrovaný evropský veřejný let. Toto letadlo bylo také na světě prvním s pevnými křídly, které uznal francouzský tisk, klub aviatiků (Aéro Club de France) i letecká federace (Fédération Aéronautique Internationale).
A. S. Dumont a jeho stroj 14-BIS byli současníky bratří Wrightů. Brazilec však volil zcela odlišný postoj k letectví, které vnímal jako běžný způsob dopravy po Evropě a nikoli jako záležitost několika málo vyvolených. V době, kdy Wrightové usilovně hájili své úspěchy a patenty, Dumont se snažil o rozšiřování svých zkušeností a řešení do celého světa. Jeho Demoiselle létající později byla také svou subtilní a jednoduchou konstrukcí přímo zamýšlena pro širokou veřejnost. Firma Clément-Bayard, tehdejší prosperující výrobce prvních automobilů, se myšlenky chopil a ve spolupráci s Dumontem započal sérii 100 letadel, která byla vůbec první sérií letadel na světě. Od roku 1909 se Demoiselle dala běžně pořídit údajně za 7.500 franků s možností výběru ze tří motorů: Clement s výkonem 20 hp; čtyřválcem Wright se 30 hp (Clement-Bayard měl licenci na výrobu motorů Wright) a nejsilnější verzí motoru Clement-Bayard o výkonu plných 40 hp, jehož autorem byl Pierre Clerget. S tímto pohonem letadlo dosahovalo až 120 km/h, což byla rychlost na tehdejší dobu skutečně nevšední.